Παναγία Ιεροσολομύτισσα: Η ιστορία & τα Θαύματα της
Η Παναγία μας έχει σίγουρα ιδιαίτερη θέση στην καρδιά όλων των Χριστιανών, ακόμη και αυτών που δεν είναι Ορθόδοξοι. Μετά τον Θεό και τον Χριστό, μπορούμε να πούμε ότι είναι το πιο τιμώμενο πρόσωπο της Χριστιανοσύνης. Είναι η μάνα όλων μας και την επικαλούμαστε συχνά όταν μας συμβαίνει κάτι καλό, κακό ή αναπάντεχο. Δεν είναι μάλιστα σπάνιο να αναφωνούν το όνομα της ακόμη και άνθρωποι που κατά τα’ άλλα δηλώνουν άθεοι ή δεν έχουν και ιδιαίτερη σχέση με τη θρησκεία και την εκκλησία. Εννοείται ότι είναι γνωστό ότι ειδικά στη χώρα μας, το όνομα «Μαρία» είναι πάντα το πιο δημοφιλές γυναικείο όνομα.
Όπως είναι φυσικό, η Θεοτόκος αποτελεί αγαπημένο θέμα των αγιογράφων και αυτό δεν είναι σίγουρα καινούργιο φαινόμενο. Ο Απόστολος κι Ευαγγελιστής Λουκάς αγιογράφησε την Θεοτόκο πριν την Κοίμηση της και οι εικόνες τους θεωρούνται οι πιο «πιστές» στη μορφή της και γι’ αυτό αποτελούν βάση για σχεδόν όλες τις αγιογραφίες της. Υπάρχουν όμως και κάποιες «ασυνήθιστες» εικόνες της Παναγίας οι οποίες είναι γνωστές σε όλο τον Χριστιανικό κόσμο είτε για την ιστορία της δημιουργίας ή της εύρεσης τους είτε για τον τρόπο με τον οποίο απεικονίζεται η Παναγία. Μία από τις πιο γνωστές «μοναδικές» εικόνες της Παναγίας μας είναι η περίφημη Παναγία η Ιεροσολυμίτισσα.
Αυτό που κάνει τη συγκεκριμένη εικόνα τόσο ξεχωριστή, είναι ο τρόπος με τον οποίο δημιουργήθηκε καθώς θεωρείται πως είναι «αχειροποίητος» δηλαδή δεν έχει αγιογραφηθεί από ανθρώπινο χέρι. Ας δούμε λοιπόν την ιστορία της δημιουργίας της εικόνας αλλά και άλλες σημαντικές πληροφορίες γι’ αυτήν.
Παναγία Ιεροσολυμίτισσα εικόνα: η ιστορία της
Το 1870 μετά Χριστόν στο μοναστήρι της Μαρίας της Μαγδαληνής στο όρος Σινά υπάρχει μία καλόγρια με το όνομα Τατιανή η οποία είναι μία πολύ ταλαντούχα αγιογράφος και θεωρείται από τις καλύτερες όχι μόνο στη μονή της, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή και όχι μόνο. Μία μέρα που η Τατιανή πέφτει για ύπνο λοιπόν, βλέπει ένα πολύ παράξενο όνειρο.
Μία μοναχή την οποία δεν γνωρίζει εμφανίζεται στο κελί της και της ζητάει επίμονα να την ζωγραφίσει. Η Τατιανή απαντάει στην μοναχή ότι είναι αγιογράφος και όχι ζωγράφος, οπότε και γνωρίζει μόνο να κάνει αγιογραφίες με την κλασική Βυζαντινή τεχνοτροπία και όχι πορτραίτα. Όπως και να έχει, της εξηγεί ότι δεν την ενδιαφέρει η ζωγραφική αλλά μόνο η αγιογραφία, οπότε αν η μοναχή ήθελε για κάποιο λόγο ένα πορτραίτο της, θα έπρεπε να απευθυνθεί αλλού.
Η μοναχή τότε της είπε ότι θέλει να την ζωγραφίσει η Τατιανή και ότι αφού δεν είναι ζωγράφος, ας την αγιογραφήσει. Η Τατιανή θέλοντας να την ξεφορτωθεί της είπε ότι ακόμη και να μπορούσε να την αγιογραφήσει δεν μπορούσε γιατί δεν είχε ξύλο πάνω στο οποίο να γίνει η εικόνα. Η μοναχή απάντησε ότι αυτό δεν είναι πρόβλημα και αμέσως της έδωσε ένα ξύλο αγιογραφίας.
Η Τατιανή κατάλαβε ότι δεν μπορούσε να «ξεφορτωθεί» έτσι απλά την άγνωστη μοναχή, οπότε πήρε τα σύνεργα της και ξεκίνησε να δουλεύει. Εκείνη τη στιγμή όμως τα άμφια της μοναχής άρχισαν να λάμπουν και η Τατιανή αμέσως κατάλαβε ότι μπροστά της δεν είχε έναν άνθρωπο, αλλά την Παναγία! Η Θεοτόκος της είπε ότι θέλει η Τατιανή να είναι ο δεύτερος άνθρωπος μετά τον Λουκά που θα την αγιογραφήσει. Εκείνη τη στιγμή η Τατιανή ξύπνησε έντρομη και πήγε αμέσως στην Ηγουμένη.
Όταν η Τατιανή επέστρεψε με την Ηγουμένη στο κελί, αμέσως πρόσεξαν μία ευωδία που αναδυόταν πίσω από την πόρτα. Όταν άνοιξαν την πόρτα, είδαν μία εικόνα της Παναγίας η οποία την απεικόνιζε ακριβώς όπως την είδε η Τατιανή στον ύπνο της. Η εικόνα ήταν λοιπόν αχειροποίητος. Την επόμενη μέρα η Τατιανή ξαναείδε την Παναγία στον ύπνο της και της ζήτησε να πάει την εικόνα στο σπίτι της στη Γεσθημανή.
Σήμερα, η Παναγία η Ιεροσολυμίτισσα βρίσκεται Ιερό προσκύνημα του Θεομητρικού μνήματος στη Γεσθημανή και θεωρείται ιδιαίτερα θαυματουργή αφού έχει «απαντήσει» σε κάθε λογής παράκληση των πιστών που την επισκέπτονται.